چارت های راهنما

جهت کسب بهتر مهارت‌های آموزشی

یکی از دغدغه های اصلی افراد متقاضی فعالیت در دنیای فناوری اطلاعات (IT)،  انتخاب گرایش و تخصص مناسب و ایده آل بر اساس شرایط بازار کار و علاقه مندی های خودشان می باشد. امروزه بازار کار آی تی به یکی از بهترین موقعیت های شغلی با سطح درآمد قابل قبول تبدیل شده است و تعداد بسیاری از افراد خواهان آموزش در این زمینه و جذب به بازار کار می باشند.

مجموعه سوالاتی در این رابطه عبارتند از:

  • از کجا شروع به آموزش کنیم؟
  • چه تخصصی مناسب من است؟
  • به چه شیوه ای آموزش ببینم؟
  • ترتیب یادگیری دوره های آموزشی؟
  • دوره های آموزشی پیشنیاز؟
  • چه دوره های تخصصی مناسب من می باشد؟
  • منابع آموزشی کدام ها هستند؟
  • آزمون های بین المللی؟
  • موقعیت های شغلی و کاری؟
  • چگونگی ورود به بازار کار پس از آموزش؟
  • چه طوری تجربه کاری به دست بیارم؟

و بسیاری سوالات دیگر…

با ما همراه باشید تا جواب سوالاتون پیدا کنید.

سعی می کنیم به طور مختصر سوالات را پاسخ دهیم و در ادامه دسته بندی های آموزشی و دوره های تخصصی و مدارک بین المللی را مورد بررسی قرار دهیم.

این سوال بسیار کلیدی است و دانستن جواب آن مسیر و هدف شما را برای ادامه کار مشخص می کند. به چه چیزی در دنیای IT علاقه مند هستید؟ بعنوان مثل دوست دارید برنامه نویسی کنید و یا مدیر شبکه (در اصطلاح Admin) شوید. جواب این سوال به خود شما بر می گرده اینکه با چه سبک کاری راحت تری؟

  • علاقه مندان به برنامه نویسی:

این افراد معمولا به ریاضی و محاسبات علاقه مند هستند، در زمان تحصیل به زبان های برنامه نویسی علاقه مند بودند، قالبا ذهنی خلاق دارند، علاقه مند به رفع اشکال (اصطلاحاً در برنامه نویسی Debugging  گفته می شود) ساعت ها کار طولانی پشت کامپیوتر را دوست دارند، تفکر و تحقیق را دوست دارند. روحیه کار گروهی بالا (بعضا انفرادی نیز موفق هستند)  ذهنشون بیشتر گرایش داره به حل معادله ها و بسیاری موارد دیگر…  که شاید شما هیچ کدام را در خود نمی بینید ولی می توانید یک برنامه نویس موفق شوید. بنابراین هر کسی که بخواد می تونه برنامه نویسی و یاد بگیره

  • علاقه مندان به شبکه:

این افراد معمولا روحیه فعالیت های جسمانی بیشتری دارند، تحرک بیشتر، فعالیت بیشتر، روحیه عیب یابی قوی (اصطلاحاً در شبکه Trouble Shooting گفته می شود)، ذهن قوی تری در حفظ کردن دارند، و بسیاری موارد دیگر…،  که باز هم لزوماً نیازی به داشتن آنها ندارید و با سعی و تلاش می توانید یک کارشناس و مدیر شبکه موفق باشید.

نکته: توصیه می شود علاوه بر در نظر گرفتن تمایلات ذهنی و قابلیت های جسمی برای انتخاب موقعیت شغلی مناسب پاسخ سوالات زیر را برای تعیین نقشه راه خودتان مطالعه نمایید.

اگر خیلی ابتدایی بخوایم بگیم برنامه نویسی یعنی کد نویسی، نوشتن دستوراتی که در نهایت منجر به تولید یک برنامه و اپلیکیشن که قابل اجرا روی پلتفرم های مختف از قبیل ویندوز و (اندروید و موبایل) و حتی مکینتاش (سیستم عامل شرکت اپل) و غیره است می شود. شبکه به ساختاری گفته می شود که تعداد محدود یا نامحدودی کامپیوتر، بر اساس تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری در ابعاد و وسعتهای متفاوتی به هم متصل شده اند. برای مثال یک شبکه می تواند در محیط منزل، شرکت و یک ساختمان اداری، ایجاد شده و یا در ابعاد وسیع تری از جمله بین شهری، کشوری و قاره ای شکل بگیرد پس در یک شبکه متصل کردن کامپیوترهای از داخل یک اتقاق در یک شرکت تا چندین شرکت و هزاران کامپیوتر در دنیا همه می تونه در این تخصص تعریف بشه.
  • موقعیت های شغلی و گرایش های برنامه نویسی:

به طور کلی برنامه نویسی شامل گرایش مختلفی می شود از قبیل: برنامه نویسی وب، برنامه نویسی تحت ویندوز و برنامه نویسی موبایل (اندروید و آی‌اواس)، در تمامی گرایش های فوق اصول اصلی برنامه نویسی همانند، الگورتیم و فلوچارت، آرایه ها، توابع، متغییرها و موارد دیگر یکسان است و مفاهیم شی گرایی نیز بسیار کاربردی و مورد استفاده برای تمامی زبان های برنامه نویسی می باشد. هر هر صورت شما می توانید پس از آموزش پروژه های مختلفی را انجام دهید که از برنامه های کوچک تا بزرگ (که در قالب یک تیم کاری می باشید) را انجام خواهید. توضیحات بیشتر به طور تخصصی در ادامه بیان خواهد شد.

  • موقعیت های شغلی و گرایش های شبکه:

به طور کلی شبکه گرایش های مختلفی دارد، یکی از مواردی که در تمامی آنها وجود دارد، عدم نیاز به برنامه نویسی می باشد (دقت فرمایید که البته در بعضی از گرایش ها به ویژه امنیت شبکه در سطح های خیلی حرفه ای و یا لینوکس، نیاز به زبان های خاص برنامه نویسی هم خواهد بود از قبیل پایتون). اگر بخواهیم شبکه را به گرایش های مختلف تقسیم کنیم باید نام شرکت های بزرگی را عنوان کنیم که تولید کننده تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری در شبکه می باشند از قبیل: مایکروسافت (Microsoft)، سیسکو (Cisco)، وی ام ور (VMware)، سیتریکس (CITRIX)- 4- میکروتیک (MikroTik)، لینوکس (Linux) این برند ها هر کدام محصولاتی بسیاری را به دنیای شبکه ارائه کرده اند که بعضا فیزیکی و سخت افزاری هستند و مابقی ماهیت نرم افزاری دارند. در این بین شرکت های آموزشی هم هستند که صرفا آموزشی می باشند و دوره های و سرفصل های خاصی را آموزشی می دهند از قبیل کامپتیا (CompTIA) و EC-Council که در زمینه هک و امنیت شبکه فعالیت می کند.

فارغ از اینکه چه روحیه ای دارید، پیشنهاد می کنیم هر دو گرایش و خودتون بررسی کنید، معمولا افراد شبکه کار خیلی سریع جذب بازار کار می شوند مدت زمان آموزش شبکه کمتر هست و سریع تر به نتیجه دلخواه می رسید ولی برای برنامه نویسی هم با سعی و تلاش می تونید به مرور زمان و با صرف وقت بیشتر متخصص شوید. یکی از نکاتی که در برنامه نویسی شاید جالب باشه این هست که دانش شما دیرتر قدیمی می شه و نیاز به به روز شدن پیدا می کنید در حالی که در شبکه این مدت زمان کمتره و باید در فواصل زمانی کوتاه تری دانش و اطلاعات خودتون و به روز کنید.

جواب این سوال مربوط می شود به سبکی که شما در آموزش دوست دارید، مثلا افرادی هستند که قرارگیری در محیط فیزیکی آموزشگاه برای آنها مناسب تر است و عده ای دیگر دوست دارند به صورت خود آموز (با استفاده از فیلم و کتاب های آموزشی) به کسب تخصص پردازند. در هر هر دو حالت بحث هزینه، وقت و سرعت یادگیری بسیار مهم است که معمولا افرادی که به صورت غیر حضوری اقدام به آموزش می کنند از این بابت شرایط بهتری دارند و در مدت زمان و با هزینه بسیار کمتر می توانند دوره های تخصصی مورد نیاز خود را بگذراند.

به طور کلی مطالب زیادی در اینترنت بعنوان منابع آموزشی وجود دارد، مثلا در زمینه تالیف کتاب های انگلیسی شبکه انتشارات مختلفی از قبیل Microsoft, Sybex و غیره وجود دارند که به صورت PDF قابل دانلود می باشند. منبع آمورشی فارسی نیز در اینترنت موجود است که اگر توسط مدرسین با سابقه و دارای مدارک بین المللی تدریس شده باشند می توانند منبع آموزشی خوبی برای ییادگیری شما در نظر گرفته شوند.

انواع تخصص ها در دنیای شبکه

قدم نخست:

شروع آموزش شبکه (چهار گام):

اگر تصمیم خودتان را گرفته اید و می خواهید قدم در دنیای شبکه بگذارید، بنابراین از اولین قدم تا تبدیل شدن به یک متخصص همراه شما خواهیم بود. در قدم صفر پیشنهاد می کنیم اگر رشته تحصیلی شما تاکنون مرتبط با آی تی، نرم افزار و حتی سخت افزار کامپیوتر نبوده است، دانش خودتان را در حد مقدماتی کار با کامپیوتر ارتقا دهید (البته لزوما مشکلی از این بابت نخواهید داشت.) می توانید مستقیما کار را از این گام شروع کنید.

این دوره در تمامی آموزشگاه ها بعنوان قدم صفر شما برای ورد به شبکه می باشد. و نقش بسیار مهمی در آشنایی شما با کلیات شبکه های کامپیوتری، مفاهیم اولیه و پایه ایی و به طور کلی ملزومات نرم افزاری و سخت افزاری شبکه خواهد شد. اینکه شناخت خوبی بر روی تجهیزات پسیو شبکه و اصول اولیه برپایی یک شبکه بین چندین کامپیوتر پیدا کنید همگی در این دوره تدریس شده است. همچنین مطالب مربوط به IP Address ها بحث های ارتباطی وایرلس، آنتی ویروس ها، عیب یابی های شبکه، تجهیزات مصرفی در کابل کشی و بسیاری مطالب دیگر…

معرفی دوره نتورک پلاس (Network+)
جهت توضیحات تکمیلی به منوی محصولات سایت مراجعه نمایید.

پس از اینکه آشنایی و شناخت خوبی مخصوصا با تجهیزات پسیو شبکه پیدا کردید (با مطالعه دوره نتورک پلاس)، حالا نوبت به بحث پیاده سازی تمرینات و سناریو های عملی توسط شما می شود. احتمالاً فکر می کنید منظور چندین کامپیوتر متصل به هم و ایجاد یک شبکه کامل است، بله دقیقا فقط جنس و نوع کامپیوترها فیزیکی نیست! و مجازی می باشد. یکی از سوالات مهم در بحث آموزش شبکه مربوط به محیط و لابراتواری برای تست و تمرین می باشد که از طریق هر آنچه آموخته اید را پیاده سازی نمایید. شما نیاز به یک محیط شبکه دارید که تعدادی کامپیوتر به هم متصل باشد و ساختاری را مشابهه با یک شبکه واقعی ایجاد کند. بتوانید سیستم های ویندوز سروری و کلاینتی و لینوکس و نرم افزارهای مختلف را نصب کنید و همه را در یک شبکه متصل با هم در اختیار داشته باشید. با استفاده از ماشین مجازی (Virtual Machine) و تکنولوژی به نام مجازی سازی (Virtualization) می توانید یک بستر کامل برای انجام تمرینات شبکه و پیاده سازی سناریوهای کاری فراهم نمایید و به بهترین شکل آموزش های خودتان رامورد پیاده سازی قرار دهید. تمامی این راهکارهای مجازی سازی از طریق نرم افزار VMware Workstation  مورد پیاده سازی قرار می گیرد. خوب نرم افزارهای مجازی سازی (virtualization) دقیقاً می توانند به شما در این زمینه کمک کنند. ایجاد یک ساختار از ماشین های مجازی که بر روی هر کدام بتوانید هر سیستم عامل دلخواهی را نصب کنید و سپس شبکه سازی مابین آنها همانند همه آنچه در یک شبکه فیزیکی دارید توسط این نرم افزار انجام می شود.

معرفی دوره VMware Workstation

جهت توضیحات تکمیلی به منوی محصولات سایت مراجعه نمایید.

شاید همین ابتدا فکر کنید منظور ما مهارت های مدرک ICDL و عمومی کامپیوتر می باشد ولی در واقع ما به شما پیشنهاد می کنیم، با تمامی قابلیت ها و توانمندی های پیشرفته و حرفه ای سیستم عامل های کلاینتی مایکروسافت از قبیل: ویندوز های (Windows 7,8,10)  آشنا شوید. مطالبی که در این دوره آموزش می بینید مربوط به سرفصل های تخصصی و پیشرفته ویندوز می باشدو مخصوص شبکه کاران است. سرفصل هایی از قبیل: NTFS Permission, Storage Pool, Bitlocker, Backup & Restore, Remote Desktop, Virtual Hard Disk (VHD), Image, Event Viewer, AppLocker, Firewall, و غیره … سرفصل هایی در ویندوز های کلاینتی مایکروسافت هستند که فقط یک متخصص شبکه بر روی آنها مسلط است.

معرفی دوره های پیکربندی ویندوز های ۷ و ۸ و ۱۰

جهت توضیحات تکمیلی به منوی محصولات سایت مراجعه نمایید.

آخرین گام شما در این مرحله دوره کارشناس حرفه ای سخت افزار می باشد. یکی دیگر از حوزه هایی که پیشنهاد می شود در قدم ابتدایی وارد آن شوید بحث سخت افزار، قطعه شناسی به روز و اسمبل حرفه ای می باشد. در تمامی سازمان و شرکت ها شما نیاز به مهارت و شناخت عملکرد سیستم های سخت افزاری کامپیوتری دارید. اینکه شما بتوانید یک کیس کامپیوتر رومیزی (دسکتاپ) را با تمامی قطعات، کابل ها، کانکتورها، پردازنده، مادربرد، رم، هارد دیسک و کارت گرافیک و غیره به خوبی شناخته و مسلط به تمامی قطعات و اتصالات باشید در شروع به آموزش شبکه می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

معرفی دوره کارشناس حرفه ای سخت افزار +A

جهت توضیحات تکمیلی به منوی محصولات سایت مراجعه نمایید.

پس از گام ابتدایی شما، آماده ورود به دنیای شبکه خواهید بود…

ادامه آموزش شبکه (انتخاب گرایش و تخصص)

پس از اینکه قدم صفر را با موفقیت گذرانید، حال به اصلی ترین انتخاب خودتان در رابطه با شروع تخصصی دوره های آموزشی خواهید رسید. در این قدم ابتدایی می بایست بر اساس علاقه خودتان گرایش های موجود را انتخاب نمایید که از بین مایکروسافت، سیسکو، میکروتیک، لینوکس، مجازی سازی، امنیت شبکه و سایر تخصص ها می باشد. توضیح کوتاهی در این قسمت ارائه خواهیم داد که به انتخاب مسیر بهتر شما کمک خواهد کرد سپس در ادامه می توانید چارت هر تخصص و توضیحات کامل و تخصصی مربوط به آن تخصص را مشاهده نمایید.

  • چند سوال زیر شاید برای شما پیش آمده باشد؟

بعد از اینکه هدف خودتان را مشخص کردید که می خواهید برنامه نویس شوید و یا یک متخصص شبکه، در ادامه می توانید بر اساس چارت هایی که مشخص شده است، ترتیب دوره ها را مشاهده و طبق برنامه پیشنهادی ما، مسیر آموزش خودتان را دنبال نمایید.

جواب این سوال  به نوع تخصصی که می خواهید شروع کنید مربوط است، ولی یکسری از دوره ها به طور کامل بعنوان پیش نیاز های اصلی محسوب می شوند که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد برای هر دوره نیز به صورت اختصاصی پیشناز ها عنوان شده است.

جواب این سوال به سطحی که شما دوست دارید به آن برسید مربوط می شود مثلا اگر می خواهید متخصص گرایش های خاص شبکه شوید بعضی از دوره ها بر اساس نوع دوره و سرفصل ها و مباحثی آن، تخصصی محسوب می شوند. ولی به طور کلی یکسری از دوره ها تخصصی تر می باشند و برای اینکه حرفه ای شوید مورد نیاز است. با این دوره ها نیز به طور کامل آشنا خواهید شد.