مشاوره برای ورود به دنیای شبکه

مدیر شبکه
مدیریت شبکه

اگر تحصیلات خود را در رشته های دیگری به غیر از کامپیوتر و IT، انتخاب کرده اید ولی به دانش شبکه و تخصص های آن علاقه مند می باشید و یا تمایل دارید در زمینه شبکه مشغول به کار شوید، می بایست در ابتدا با تعریف شبکه و کاربر دهای آن و تنوع تخصص های موجود آشنا شوید. شبکه به ساختاری گفته می شود که تعداد محدود یا نامحدودی کامپیوتر، بر اساس تجهیزات سخت افزاری به خصوص و بر طبق استانداردهایی خاص، در ابعاد و وسعتهای متفاوتی به هم متصل شده اند. برای مثال یک شبکه می تواند در محیط منزل، شرکت و یک ساختمان اداری، ایجاد شده و یا در ابعاد وسیعتری از جمله بین شهری، کشوری و قاره ای، با هدف گسترش تبادل اطلاعات و کوتاهتر نمودن مسافتها شکل بگیرد.

بنابراین با توجه به گستردگی شبکه و ساختار آن، نیاز به افرادی با مهارتها و تخصص های متفاوتی می باشد که تعریف کلی از این تخصص ها، برای شما خواهیم داشت:

برای شکل گیری ساختار اولیه شبکه یا ساختار فیزیکی شبکه، از کارشناسان سخت افزار یا افرادی استفاده می شود که مهارتهای Passive شبکه را آموخته باشند. حوزه های اطلاعاتی و دانش این افراد، مبتنی بر شناخت کلی زیرساختهای شبکه و انواع تجهیزات سخت افزاری مانند روترها و سوئیچ های شرکت سیسکو، انواع بسترهای ارتباطی موجود مانند ارتباطات بی سیم یا Wireless، یا ارتباطات از طریق کابل، شناخت انواع کابلها اعم از معمولی و فیبر نوری، سوکتها و داکتها، انواع توپولوژی شبکه یا نقشه اتصال سیستمها و شناخت بسترهای مخابراتی می باشد. بعد از پیاده سازی زیر ساخت شبکه، نوبت به افرادی می رسد که بستر نرم افزاری و سرویسهای قابل ارائه در شبکه را پیکربندی می کنند. این افراد می بایست مهارتهای Active شبکه را آموخته باشند. این مهارتها، بر حسب نیاز شبکه، شامل آشنایی با انواع سیستم عاملهای ارائه شده توسط مایکروسافت و سیستم عاملهای لینوکس و سرویس های کابردی در این محیط ها مانند (…,DNS,DHCP,VPN,Routing) انواع فایروالها و ایمیل سرورها می باشد، در این زمینه افرادی نیز، وظیفه پشتیبانی از سیستمهای شبکه و سرویسهای آن را دارا می باشند که می بایست دانش کاربردی مهارتهای هفت گانه ICDL، و یک شناخت کلی از سیستم عاملهای نامبرده شده را دارا باشند. به این افراد اصطلاحا پشتیبان شبکه خطاب می شود. برای آموختن مهارت های Passive معمولا نیاز به محیط های واقعی و انجام تمرینات لازم با سخت افزار های مربوط به شبکه از جمله سوئیچ ها و روتر ها است تا یک فرد بتواند تخصص لازم را کسب کند. البته قابل ذکر است که برای تمرین بعضی از این دوره ها یک سری برنامه های کاربردی شبیه ساز مانند Packet Tracer نیز وجود دارد.

بر خلاف آنچه در مورد آموزش مهارت های Passive ذکر شد، آموزش مهارت های Active شبکه نیازی به حضور در محیط های واقعی ندارد و فقط با یک سیستم کامپیوتری و یک نرم افزار مجازی سازی ساده می توان به تمرین و پیاده سازی تمامی مباحث این نوع دوره ها پرداخت. از این رو حضور در کلاس هایی که هزینه سنگینی را به شما تحمیل می کنند و وقت زیادی از شما می گیرند ضرورتی ندارد. اگر برای آینده و موفقیت شغلی خود تخصص شبکه های کامپیوتری را انتخاب کرده اید و می خواهید شروع به یادگیری مباحث لازم نمایید می توانید از کتابها و فیلم های آموزشی که برای این مباحث آماده شده اند استفاده نمایید، با این کار هم در وقت و هزینه ی خود صرفه جویی بسیاری کرده اید و هم از مزایای این نوع آموزش ها بهره مند می شوید، با استفاده از این آموزش ها می توانید وقت بیشتری برای تمرین خود صرف کنید و حتی چندین بار قسمت هایی از فیلم را مشاهده نمایید تا در فرصتی مناسب با تمرکز بالا به دور از دغدغه های موجود در کلاس های حضوری تمامی سرویس ها را پیاده سازی نمایید و در صورت برخورد با اشکالات احتمالی در حین پیاده سازی مباحث سوالات خود را از کارشناسان فنی گروه فرزان در میان بگذارید و پاسخ خود را دریافت نمایید.

اگر مقایسه ایی مابین کلاس های حضوری و غیرحضوری داشته باشید به نقاط قوت و ضعف هر کدام پی خواهید برد و در نهایت انتخاب بهتری برای انتخاب مسیر آموزشی خودتان برای کسب تخصصی شبکه خواهید داشت.

سوالاتی که شاید بارها در ذهن خود مرور کرده اید!

از چه سیستم آموزشی استفاده کنم؟
معروفترین آموزشگاه ها کدامند؟
بهترین استاد چه کسی می باشد؟
آیا با صرف هزینه مورد نیاز به هدفی که دارم خواهم رسید؟
آیا صرفا حضور در بهترین آموزشگاه ها و انتخاب بهترین استاد، متضمن فراگیری تمامی مباحث و رفع مشکلات من می باشد؟
آیا استفاده از یک سیستم آموزشی کافی است؟
آیا می توانم ادعا کنم در زمینه ای که آموزش دیده ام متخصص شده ام؟ صرفا چه نکات دیگری موثر می باشد؟

در این مشاوره آموزشی قصد داریم تعدادی از سوالات شما را پاسخ دهیم.

از جمله نکات مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که بهترین انتخاب همیشه بستگی به شرایط افراد دارد، در زندگی های امروزی مهم ترین مولفه ها مسائل مالی و زمان هستند که برای تمامی افراد جامعه حائز اهمیت است. پس زمانی که شما نیاز به گذراندن یک دوره آموزشی دارید باید به این دو مولفه ی مهم توجه خاصی داشته باشید. اگر در کلان شهر ها ساکن باشید می دانید که رفت و آمد در سطح شهر به چه میزان وقت گیر و خسته کننده است، به همین دلیل در جوامع امروزی تمامی افراد در سعی و تلاش هستند که با استفاده از روش های الکترونیکی کارهای خود را انجام داده و حتی المقدور کمتر در سطح شهر رفت و آمد کنند به همین دلیل است که سازمان های خدماتی از جمله بانک ها رو به سوی الکترونیکی شدن می روند تا بتوانند موجبات رضایت شهروندان و مشتریان را فراهم آورند. با پیشرفت عرصه های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات از جمله سیستم های آموزشی ( دانشگاه های مجازی) اکثر افراد علاقه مند هستند که با صرف کمترین هزینه و زمان، آموزشهای دلخواه خود را در بالاترین کیفیت به این صورت فراگیرند. به همین دلیل است که ما شیوه ی آموزشی خود (آموزش از راه دور) را به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم. دومین دلیل این پیشنهاد نبودن بستر مناسب برای آموزش های تخصصی در اکثر شهرستانهای کشورمان است، به همین دلیل استفاده از محصولات فرزان بهترین و به صرفه ترین راه برای فراگیری دوره های تخصصی است.

راهکار ما به عنوان مشاور شما عزیزان انتخاب محصولات آموزشی فرزان می باشد به این دلیل که با صرفه جویی کردن در وقت و هزینه گرانبهای خود بتوانید بازدهی آموزشی خود را به میزان قابل توجهی بالا برده و جایگاه کاری خود را به عنوان یک مدیر و متخصص شبکه ارتقاء دهید. در ادامه به تک تک این سوالات پاسخ می دهیم.

۱٫ از چه سیستم آموزشی استفاده کنم؟
زمانی که تصمیم می گیرید یک دوره آموزشی را گذرانده و از مهارت های جدیدی برخوردار شوید یکی از مهم ترین دغدغه های شما انتخاب سیستم آموزشی است. متاسفانه در سیستم های آموزشی رسمی کشور مانند دانشگاهها مهارت های عملی به صورت کامل تدریس نمی شوند، به همین دلیل دانشجویان باید خارج از محیط دانشگاه به کسب این مهارت ها که لازمه ورود به عرصه کار و فناوری است بپردازند.برای انتخاب نوع سیستم آموزشی همانطور که گفته شد در نظر گرفتن دو مولفه زمان و هزینه بسیار مهم است که معمولا ترجیح می دهیم در آنها صرفه جویی کنیم به همین دلیل انتخاب سیستم آموزشی که با صرف کمترین زمان و کمترین هزینه بیشترین بازده را داشته باشد و زودتر شما را به هدف مطلوبتان برساند بسیار مهم است.

به همین دلیل ما در این گروه آموزشی اقدام به تولید محصولات آموزشی به شیوه ای نوین نموده ایم تا شما دانشجویان عزیز به راحتی بتوانید به هدف خود در کسب مهارت های تخصصی در حوزه کامپیوتر و شبکه دست یابید. سیستم آموزش از راه دور و غیرحضوری دارای انعطاف زیادی در بازه زمانی مطالعه شما است و افراد شاغل یا دانشجو به راحتی می توانند با اختصاص اوقات فراغت خود به امر آموزش از طریق فیلم های آموزشی و کتاب های الکترونیکی و رفع اشکالات خود با صرف کمترین هزینه مهارت دلخواه خود را کسب نمایید.

۲٫ معروفترین آموزشگاه ها کدامند؟
شاید زمانی که تصمیم به کسب یک مهارت خاص می کنید اولین سوال شما این باشد که به کدام آموزشگاه یا گروه آموزشی باید اعتماد کنید. مهم ترین مولفه در این زمینه بررسی سابقه و نمونه کارهای آن گروه یا آموزشگاه است که گروه آموزشی فرزان با افتخار نمونه ای از تمام محصولات خود از جمله فیلم ها و کتاب های خود را به صورت رایگان در اختیار شما عزیزان قرار داده تا کیفیت برتر این محصولات را مشاهده نمایید.

۳٫ بهترین استاد چه کسی می باشد؟
امروزه وسعت علم و فناوری در حوزه IT آنقدر گسترده شده و به سرعت در حال پیشرفت است که هیچ فردی نمی تواند مدعی باشد در همه زمینه ها اطلاعات کامل و بدون نقصی دارد، به همین دلیل بهترین راه برای تولید یک آموزش کامل تشکیل یک گروه از اساتیدی است که در این حوزه  به اندازه کافی مطالعه، تمرین و تجربه دارند و استفاده از تجربه و حاصل تحقیق گروهی آنها می باشد. ما در گروه آموزشی فرزان سعی بر این داشته ایم که با استفاده از تجارب این اساتید یک محصول آموزشی کامل را برای شما عزیزان فراهم آوریم.

۴٫ آیا با صرف هزینه مورد نیاز به هدفی که دارم خواهم رسید؟
در کلاسهای آموزشی حضوری به علت اینکه تعداد افراد هر کلاس محدود است و به طور متوسط حدوداً ۱۵ نفر در هر کلاس حضور دارند، در این صورت فرد مدرس برای هر ۱۵ نفر یک بار مباحث را تشریح و پیاده سازی می کند و این باعث صرف وقت و هزینه زیادی می شود که این هزینه های سنگین بر عهده دانشجویان است. اما یکی از مهم ترین مزیت های آموزش غیر حضوری این است که فرد مدرس یک بار با انجام تحقیق و پروژه ها به صورت تیمی اقدام به جمع آوری و برنامه ریزی کامل و جامع مطالب نموده و در محیطی کاملا مشابه کلاس های حضوری اقدام به تدریس این مباحث نموده و فیلم آموزشی را تهیه می کند و این فیلم به صدها دانشجو فروخته می شود و در واقع هزینه تدریس و انجام پروژه ها بین این افراد تقسیم می شود (در کلاس حضوری این هزینه بین ۱۵ نفر تقسیم می شود) به همین دلیل فیلم های آموزشی با هزینه بسیار کمتری شما را به همان هدف مطلوبتان می رساند.

۵٫ آیا صرفاً حضور در بهترین آموزشگاه ها و انتخاب بهترین استاد، متضمن فراگیری تمامی مباحث و رفع مشکلات من می باشد؟
البته که پاسخ این سوال خیر است؛ زیرا مهم ترین مولفه برای یادگیری مهارت های جدید، سعی و تلاش خود فرد و انجام تمرینات و همچنین پیگیری اشکالات و ابهامات خود از متخصصین این حوزه است. گروه آموزشی فرزان برای دانشجویان خود این امکان را فراهم نموده که تمامی اشکالات خود را از طریق ایمیل و … با اساتید خود مطرح نمایند و پاسخ خود را دریافت کنند.

۶٫ آیا استفاده از یک سیستم آموزشی کافی است؟
یکی از بیشترین سوالاتی که پرسیده می شود این است که آیا با یک سیستم آموزشی می توان به هدف مطلوب رسید و تمام مباحث را آموخت، جواب این سوال بیشتر به خود افراد بستگی دارد، افرادی که تسلط خوبی روی زبان انگلیسی دارند به راحتی با استفاده از یک سیستم آموزشی و بررسی تمام منابع و سایت های زبان اصلی می توانند به هدف خود برسند. اما افرادی که زبان انگلیسی ضعیفی دارند قادر نیستند مطالب اضافه تر از کلاس را از منابع اصلی مطالعه نمایند به همین دلیل نیاز دارند که از یک منبع فارسی کامل استفاده نمایند که ما کتاب های الکترونیکی و چاپی گروه فرزان که به تشریح تمامی موارد تئوری و عملی پرداخته و تمامی مباحث را به همراه عکس ها قدم به قدم پیاده سازی نموده به این عزیزان پیشنهاد می کنیم. یا ممکن است در هنگام پیاده سازی یک مبحث در کلاس با مشکل مواجه شده و یا متوجه پروسه ای که استاد پیاده سازی نموده نشوند و یا اینکه آن را فراموش نمایند، در این مواقع نیز با مشاهده فیلم های آموزشی می توانند ضعف خود را برطرف کنند.

۷٫ آیا می توانم ادعا کنم در زمینه ای که آموزش دیده ام متخصص شده ام؟ صرفا چه نکات دیگری موثر می باشد؟
با گذراندن یک دوره آموزشی و انجام سناریوهای مربوط به آن شما با آن مباحث آشنا شده و یک بار را انجام می دهید تا اطمینان حاصل نمایید که آن را به خوبی فرا گرفته اید، بهتر است به نکات عملی و تجارب مدرس که بر اساس چندین سال کار در این زمینه بدست آمده است و در حین تدریس بیان می شوند توجه نمایید و با تمرین و تکرار بسیار و پیاده سازی سناریو های مختلف و رفع اشکالات احتمالی خود در این زمینه تجربه کسب نمایید.

در ادامه به چندین سوال دیگر که از طرف شما عزیزان مطرح شده است می پردازیم.

۸٫ آیا این محصولات را به کسانی که در آموزشگاهها مشغول تحصیل هستند نیز توصیه می کنید؟
پاسخ: بله، این محصولات را به عنوان مکمل آموزشی نیز توصیه می کنیم تا ضمن افزایش آمادگی، مشکلاتی مانند: عدم ضبط مطالب ارائه شده در یک جلسه آموزشی، عدم پیاده سازی عملی تمامی مفاهیم، عدم وجود شرایط حضور دائمی در کلاس­ها، یادداشت برداری در کلاسها، فراموشی مطالب بعد از گذشت زمان و کم بودن کار عملی در کلاسها و بسیاری دیگر  را بر طرف نماییم.

۹٫ آیا فیلم های آموزشی جایگزین مناسبی برای کلاسهای آموزشگاهی می باشند؟
پاسخ: پاسخ ما به این سوال قطعا مثبت است و علت آن در نوع طراحی و شیوه خاص تدریس می باشد. در این فیلم ها سعی شده است تا با برقراری ارتباط موثر با بیننده به واسطه داشتن علم و تجربه تدریس اساتید فرزان، شبیه سازی از یک کلاس درس بوجود آید، تمامی اصطلاحات به زبان فارسی بیان شده است تا ضمن فراگیری تمامی مطالب پرسشهای بوجود آمده در ذهنتان به صورت تئوری و عملی پاسخ داده شود. همین طور شما با پرداخت هزینه ای به مراتب کمتر از هزینه شرکت در یک آموزشگاه در پول و زمان خود صرفه جویی کرده و سریعتر به یک متخصص و مدیر شبکه موفق تبدیل خواهید گشت.

۱۰٫ آیا امکان مشاهده نمونه فیلم ها و اطلاع از سر فصلهای تدریس شده و آشنایی با متد آموزشی و سنجش کارآمدی این متد قبل از خرید محصولات وجود دارد؟
پاسخ: گروه آموزشی فرزان با داشتن اعتماد کامل بر کار خود تنها تولید کننده محصولات آموزشی در ایران می باشد که جزئیات تمامی فعالیتها و آموزشهای خود را برای اطلاع شما عزیزان در وب سایت قرار داده و امکان دانلود نمونه ای از فیلم های آموزشی هر دوره را (در حدود ۱ ساعت ) برای شما عزیزان فراهم نموده تا ضمن آشنایی شما با محصولات، میزان تاثیر و کارآمدی این نوع آموزش را ملاحظه نمایید، برای دانلود نمونه فیلم ها به قسمت دانلود نمونه محصولات در سایت ما مراجعه نمایید.

۱۱٫ چه عواملی باعث استقبال کاربران از گروه آموزشی فرزان شده است؟
استفاده از متد جدید تدریس که بسیار به شیوه آموزشگاهی نزدیک است و استفاده از اساتید با تجربه آموزشگاهی برای تهیه و تولید محتویات آموزشی و بهره گیری همزمان مالتی­ مدیا و کتاب های الکترونیکی و چاپی که موجب فراهم نمودن بستر یادگیری آسان­ تر شده است و عدم نیاز کاربران به جزوات که از جمله بارزترین عوامل استقبال کاربران از گروه آموزشی فرزان می­ باشد.

ظراحی شبکه های کامپیوتری
ظراحی شبکه

اولین دوره شبکه
برای ورود به دنیای شبکه پیشنهاد می شود که با مفاهیم پایه و تعدادی از اصطلاحات تخصصی آشنا شوید، برای این منظور دوره ای به نام + Network وجود دارد که مختص به شرکت CompTIA می باشد، این دوره شامل مباحث تئوری در رابطه با شبکه های کامپیوتری و همین طور آشنایی با سخت افزار و نرم افزار شبکه می باشد، با توجه به وجود مباحث تئوریک بسیار زیاد و عدم مباحث عملی این دوره برای کسانی که آشنایی با شبکه در حد واحد های دانشگاهی دارند توصیه نمی شود و برای افرادی که هیچ گونه شناختی نسبت به شبکه ندارند مناسب است. در هر صورت مطالب این دوره آموزشی در دوره های اصلی که در ادامه انتخاب می کنید به طور مفصل مورد بحث و پیاده سازی قرار می گیرد و در صورتی که افراد متقاضی این دوره را مطالعه نکنند در ادامه به مشکل جدی برخورد نخواهند کرد.

انتخاب دوره اصلی
گام بعدی انتخاب دوره اصلی مورد نظر شما می باشد. برای انتخاب اولین نکته مهم علاقه شما و همین طور شناخت مناسب بازار کار از رشته مورد نظر شما می باشد. به این ترتیب که شما می بایست بر اساس نیاز بازار کار و همین طور علاقه مندی خاصی که به مباحث شبکه دارید دوره اصلی خودتان را انتخاب نمایید، بر همین اساس گرایش های انتخاب شما برای دوره اصلی که قصد دارید بیاموزید به شرح زیر است:

دوره های مهندسی شبکه مایکروسافت  (MCITP Server 2008R2 , MCSA & MCSE Server 2012 )

دوره های تکمیلی مهندسی مایکروسافت (ForeFront TMG 2010 , Microsoft Exchange 2013)

دوره های مهندسی شبکه سیسکو (CCNA,CCNP,CCIE)

دوره های مهندسی شبکه لینوکس (LPIC1 , LPIC2 , RHCSA, RHCE, RHCSS, RHCVA)

دوره های کارشناس حرفه ای مجازی سازی  (VMware ESX VCP, Microsoft Hyper-V)

دوره های کارشناس حرفه ای امنیت اطلاعات (CH,CHFI)

مهنس شبکه
مدیریت شبکه

نکته مهم در انتخاب دوره اصلی شناخت شرایط بازار کاری می باشد که در این قسمت به طور اجمالی توضیحاتی در همین رابطه ارائه می نماییم:

توجه داشته باشید در بازار کاری گرایش عمومی که می بایست مدیران و کارشناسان شبکه داشته باشند مختص به تسلط بر روی سخت افزار به طور کلی شامل (قطعه شناسی، اسمبل) می باشد، همین طور به دلیل استفاده در سطح وسیع از سیستم عامل های ویندوزی شرکت مایکروسافت قالباً یک مدیر شبکه می بایست تلسط مناسبی بر سیستم عامل های کلاینتی و سروری این شرکت داشته باشد. همین طور داشتن مهارت های کار با نرم افزارهای تخصصی مجازی سازی شرکت های VMware و Microsoft جهت آماده و مهیا نمودن محیط های مجازی و تغییر ساختار فیزیکی به مجازی نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. دارا بودن تخصص های مهندسی شبکه سیسکو نیز در موقعیت های شغلی خاص دارای اهمیت بسیار زیاد می باشد و در صورتی که تخصص های امنیت اطلاعات را نیز کسب کرده باشید در نهایت شرایط خوبی در بازار کار خواهید داشت. برای آشنایی بیشتر با این دوره ها از جمله سرفصل ها و منابع رسمی مایکروسافت برای آزمون این دوره ها می توانید وارد پورتال مدارک بین المللی در همین سایت شوید. توجه داشته باشید که ممکن است در زیر ساخت شبکه محل کار شما از سیستم عامل های مایکروسافتی استفاده نشود و به جای آنها، سیستم عامل های open source یا متن باز مانند نسخه های مختلف لینوکس به کار گرفته شوند که در این صورت شما باید با گذراندن دوره های شبکه مربوط به این سیستم عامل ها در این حوزه مهارتن های لازم را کسب نمایید.

برای انتخاب دوره ی اصلی مورد نظر به موارد زیر توجه نمایید:
در زیرساخت های شبکه بعضی از سازمان ها و نهادهای دولتی کشور ما هنوز از سیستم عامل های Windows XP و Windows Server 2003 استفاده می شود. در زیرساخت های شبکه بیشتر سازمان های خصوصی هم اکنون از سیستم عامل های Windows 7 و Windows server 2008 استفاده می شود. استفاده از سیستم عامل های Windows 8 و Windows server 2012 هنوز در شرکت ها و سازمان ها مرسوم نشده است، اما باید به خاطر داشته باشید که این دو سیستم عامل جدید دارای مزایای بسیار زیادی نسبت به نسخه های قبلی هستند که با استفاده از آنها این محاسن در سازمان و شرکت محل کار شما نیز تاثیر خواهد گذاشت.

انتخاب دوره های مجازی سازی
برای تمرین تمامی مباحثی که تا به اینجا معرفی شد، برای اینکه بتوانید با فقط یک سخت افزار واحد و یک سیستم کامپیوتر چندین سیستم عامل برای تمرین داشته باشید باید از یک نرم افزار مجازی سازی استفاده کنید تا بتوانید چندین ماشین مجازی روی آن بسازید و بر روی آنان سیستم عامل های مختلفی از قبیل ویندوز، لینوکس و … نصب نمایید. البته استفاده از این نوع نرم افزار های مجازی سازی فقط برای تمرین محدود نمی شود بلکه در محیط های کار واقعی نیز از این نوع نرم افزار ها از جمله VMware Workstation , VMware VSphere, Hyper-V به منظور بهینه سازی و کاهش تعداد سرور های فیزیکی نیز استفاده می شوند.

اگر در محیط کاری شما بهینه سازی هزینه ها و کاهش تعداد سرور های فیزیکی اهمیت زیادی داشته باشد، در این صورت باید با مجازی سازی سرور های مایکروسافتی نیز آشنا شوید. برای این کار باید با تکنولوژی مجازی سازی مایکروسافت Hyper-V و یک تکنولوژی پیشرفته تر مانند System Center Virtual Machine Manager  آشنا شوید و با استفاده از محصولات تولید شده در این حوزه به تخصص این دوره دست یابید. برای اطلاعات بیشتر به قسمت توضیحات این محصولات مراجعه نمایید.

کسب تخصص های تکمیلی
پس از کسب تخصص بعنوان مهندس شبکه های مایکروسافتی با توجه به شغل و محیطی که می خواهید در آن مشغول به کار شوید باید تصمیم بگیرید که چه نیاز های دیگری در دنیای شبکه دارید که باید در آن حوزه نیز تخصص کسب نمایید. به عنوان مثال ممکن است بخواهید اینترنت را در یک سطح خیلی گسترده بین کاربران و شبکه خود به اشتراک بگذارید و موارد مختلف مربوط به آن از جمله جلوگیری از حملات خارجی به شبکه خود و یا اعمال محدودیت برای استفاده کاربران و … را مدیریت نمایید. برای این کار نیاز دارید که در حوزه ی یک فایروال نرم افزاری به نام Microsoft Forefront TMG 2010 متخصص شود. پس می توانید از میان محصولات گروه فرزان این محصول را خریداری کرده و مانند دوره های قبلی با شرکت در آزمون آن، در این دوره تخصص کسب نمایید.

همچنین ممکن است در سازمان خود نیاز به راه اندازی یک ایمیل سرور داشته باشید تا به کلاینت های سازمان سرویس دهی کند برای این منظور باید از Microsoft Exchange Server استفاده شود که در میان آموزش های ارائه شده توسط این گروه می توانید دوره آموزشی Exchange 2013 را تهیه نمایید.

متخصص شبکه های کامپیوتری
متخصص شبکه

جمع بندی
بعنوان جمع بندی می توان گفت شما می توانید دوره های تولیدی گروه آموزشی فرزان را بر اساس نیاز و همین طور علاقه خود در قالب های محصولات مالتی مدیا و یا کتاب الکترونیکی و چاپی را تهیه و مطالعه نمایید. (به خاطر داشته باشید که هر کدام از این دوره ها شامل چندین قسمت هستند که در قسمت معرفی محصولات هر قسمت و کاربرد و مزایای آنها را به تفصیل بیان نموده ایم) پس از اتمام مطالعه هر دوره می توانید در آزمون مربوط به آن شرکت کرده و در صورت موفقیت مدرک آن دوره را اخذ نمایید. با اخذ این مدرک به راحتی می توانید شبکه های گسترده به همراه انواع سرویس های مورد نیاز را پیاده سازی نمایید.

پس از اینکه دوره مورد نظر خود را انتخاب کردید و محصولات مربوط به آن را تهیه نمودید، که پیشنهاد ما به شما عزیزان تهیه کتاب الکترونیکی و یا چاپی هر محصول به همراه مالتی مدیای آموزشی آن دوره است تا به صورت کامل با مباحث تئوری و عملی آشنا شوید، پس از مطالعه ی هر فصل از محصول انتخابی بهتر است که برای درک بیشتر مفاهیم مباحثی را که مطالعه نموده اید با کمک یک برنامه مجازی سازی مانند VMware مورد پیاده سازی عملی قرار دهید و اشکالات خود را با کمک کارشناسان فنی گروه ما برطرف نمایید. در انتهای هر دوره آموزشی نیز ما چند سناریو برای تمرین تمامی مباحث در بسته های تولیدی خود گنجانده ایم که می توانید یک تمرین نهایی نیز با استفاده از آنها داشته باشید.

ترتیب مطالعه مباحث دوره MCITP 2008R2

در رابطه با ترتیب مطالعه مباحث برای دوره آموزشی مهندسی شبکه مایکروسافت MCITP Server 2008R2 یه توضیحات زیر توجه نمایید. شیوه تدریس دوره MCITP به سبک های متفاوت می باشد. بعضی از آموزشگاه ها در ابتدای آموزش مباحث دوره (Active Directory (70-624 آموزش داده می شود و در ادامه تدریس دوره های مدیریت سرور  (Server Administration( 70-646، تدریس می گردد. سایر دوره هایی که تدریس می شوند نیز همانند ۶۴۲-۷۰, ۶۴۳-۷۰ و در نهایت دوره (Enterprise Administrator ( 70-647، تدریس می گردد. دوره آموزشی ( Windows 7 (70-680، با نظر مدرس مربوطه در مابین دوره های عنوان شده تدریس می گردد.

در تعدادی از آموزشگاه های دیگر از جمله، مجتمع فنی تهران شیوه تدریس مباحث دوره های MCITP به ترتیب زیر می باشد:

۷۰-۶۸۰ ,Windows 7
۷۰-۶۴۶ ,Windows Server 2008R2 Administrator
۷۰-۶۴۲ ,Windows Server 2008R2 Infrastructure
۷۰-۶۴۳ ,Windows Server 2008R2 Application
۷۰-۶۴۰ ,Windows Server 2008R2 Active Directory
۷۰-۶۴۷ ,Windows Server 2008R2 Enterprise

متد تدریس دوره MCITP در گروه آموزشی فرزان به خاطر تدریس مدرس دوره در آموزشگاه مجتمع فنی تهران و همین طور ساختار بهتر و شرایط مناسب شیوه دوم در نظر گرفته شده است.

در شیوه آموزشی گروه آموزشی فرزان دوره آموزشی (۶۴۰-۷۰) Active Directory به دو دوره تقسیم بندی شده است، بخشی از مباحث Active Directory که در خصوص نصب این سرویس و اتصال کامپیوترهای کلاینتها به دامین و تعریف انواع کاربران، گروه ها و OU ها و مدیریت شبکه های دامینی می باشد در Course 70-646 از مالتی مدیای Windows Server 2008R2 Administrator و مباحث کامل تر کار با این سرویس از جمله ایجاد  BDC، Child، Forest،Trust و … در Course 70-640 از مالتی مدیا Windows Server 2008R2 Active Directory آموزش داده شده است.

ترتیب مطالعه مباحث دوره MCSA 2012R2 و MCSE 2012R2

برای کسب مهارت و تخصص در زمینه Windows Server 2012R2 و سرویس های مختلف آن شرکت مایکروسافت دوره MCSA 2012R2 را با سه آزمون بین المللی به ترتیب زیر ارائه نموده است.

  • Installing and Configuring Windows Server 2012 با کد امتحانی ۷۰-۴۱۰
  • Administering Windows Server 2012 با کد امتحانی ۷۰-۴۱۱
  • Configuring Advanced Windows Server 2012 Services با کد امتحانی ۷۰-۴۱۲

پس از گذراندن این سه آزمون بر حسب نیاز خود می توانید وارد یکی از دوره های تخصصی تر مایکروسافت با عنوان MCSE شوید. در تصویر تمامی دوره های MCSE مایکروسافت مشخص شده است:

گروه آموزشی فرزان محصولات آموزشی دو گرایش MCSE Server Infrastructure و MCSE Messaging را آماده ارائه نموده است.

برای دوره MCSE Server Infrastructure دو کد آزمون ۷۰-۴۱۳ و ۷۰-۴۱۴ تهیه شده است و برای دوره MCSE Messaging نیز دوره آموزشی Exchange 2013 ارائه شده که امیدواریم پاسخگوی نیاز شما عزیزان باشد.

mcsa2012-5ترتیب مطالعه مباحث دوره Cisco

دوره های سیسکو دارای پنج سطح زیر می باشند که با گذراندن هر کدام از سطوح می توان به مرحله بعدی رفت.

  1. Entry
  2. Associate
  3. Professional
  4. Expert
  5. Architect

مهارت های مربوط به تجهیزات سیسکو دارای شش گرایش پرکاربرد زیر هستن که هرکدام در سطوح فوق ارائه می شوند.

  1. Routing & Switching
  2. Design
  3. Network Security
  4. Service Provider
  5. Voice
  6. Wireless

برای راحتی درک نحوه گذراندن این دوره ها به تصویر زیر دقت نمایید.

cisco12ترتیب مطالعه مباحث دوره Linux

دوره های لینوکس نیز در دو گرایش Red Hat  و LPIC ارائه می شوند که با توجه به نیاز و علاقه خود طبق تصویر یکی از این دوره ها را به ترتیب مشخص شده باید بگذرانید.

linux12پس از پایان مطالعه و تمرین هر دوره آموزشی می توانید در آزمون های آن دوره که توسط گروه آموزشی فرزان که به صورت تئوری و عملی برگزار می شود شرکت کرده و مدرک مربوط به همان دوره را در صورت موفقیت در آزمون اخذ نمایید، این مدارک در تمامی موسسات و سازمان های داخلی ایران همانند مدارک موسسات آموزشی خصوصی داخل کشور قابل ارائه است.

برای آشنایی بیشتر با شرایط آزمون ها به قسمت مدارک فرزان به دانش آموختگان مراجعه نمایید.

جهت آشنایی با نقشه راه متخصصین برای انتخاب مشاغل شغلی شبکه و تحلیل پیرامون تمامی موقعیت های کاری بر روی عکس زیر کلیک نمایید.

جهت آشنایی با مدارک بین المللی و توضیح درباره آزمون ها و دریافت کتاب و نمونه سوالات به قسمت معرفی پورتال مدارک بین المللی مراجعه نمایید.